Uitrol van een toekomstbestendige netwerkinfrastructuur voor een optimale verkeersdoorstroming en veiligheid voor de weggebruiker.
Dordrecht, een stad van meer dan 100.000 inwoners en onderdeel van de Drechtsteden met een bijzonder ligging wanneer het gaat om het verkeersaanbod. Gelegen aan de A15, de A16 en de N3 die haar doorkruizen, is er zeker een verkeerskundige uitdaging.
De heer Dick den Ouden, adviseur verkeersmanagement van de gemeente Dordrecht en de heer Jasper van Stijn van de firma ConTraSys zijn de uitdaging aangegaan om op termijn het verkeersmanagement naar een hoger plan te tillen. Het aanleggen van een multi servicenetwerk dat alle verkeersregelsystemen met elkaar verbindt.
Gedrevenheid en samenwerking
Zowel Dick als Jasper hebben een lange geschiedenis waar het gaat om verkeerskundige oplossingen. Twee personen met een bijzondere pragmatische houding, zeggen waar het op staat en de techniek op dezelfde wijze benaderen. Dick vertelt: “Het moet een doel dienen, een echte oplossing geven voor een probleem”.
MODELEC praat met beide heren over de sterke aanwezigheid van technische kennis. Het hierdoor uitgedaagd worden om tot een oplossing te komen en de gedrevenheid om iets te bereiken, los van de dag of de tijd waarop dit moet gebeuren. Dit vraag om vertrouwen. Iets dat uit elk gesprek blijkt, wanneer het gaat om samenwerken.
De klantrelatie tussen MODELEC en ConTraSys bestaat al lange tijd. Wij kunnen ons dan ook volledig vinden in deze denk- en werkwijze.
Uitdaging
Voor de uitrol van een toekomstbestendige netwerkinfrastructuur, is het gebruik van glasvezel bijna vanzelfsprekend. Gelukkig waren de benodigde HDPE buizen reeds aanwezig, waardoor het blazen van de vezels relatief eenvoudig was te klaren. De noodzaak voor het aanleggen van deze infrastructuur komt voort uit de introductie van de iVRI dit naast de behoefte om het operationeel verkeersmanagement naar een hoger plan te tillen.
“De tot op heden gebruikte koppelkabels begonnen veel storingen te vertonen. Een zo laag mogelijke vertraging op de communicatielijnen is van groot belang voor de nieuwe generatie verkeersregeltoestellen”, vertelt Jasper. De verkeersgerichte ICT-kennis en systeemonafhankelijkheid van ConTraSys bleek belangrijk bij het opzetten van de netwerkinfrastructuur.
Iedere project uitrol gaat gepaard met uitdagingen, maar Jasper’s inhoudelijke kennis (ongeacht welk merk automaat) zorgde voor een snelle oplossing van een uitdaging. Jasper heeft ook MODELEC uitgedaagd om onze hardware te verbeteren, zodat hij deze optimaal kan inzetten op zijn voor ons bekende pragmatische wijze om tot een oplossing te komen.
Toekomst
Hoe ziet de toekomstvisie eruit volgens Dick en Jasper? “De interactie tussen verkeersregelsystemen en gebruikers” ziet Dick als de toekomst. VRI’s zullen in de toekomst meer en meer de verkeerstromen actief regelen, waarbij wordt verwezen naar het Traffic Live Exchange (TLEX) principe van het Talking Traffic platform. Dick vertelt: “Een lage latency is erg belangrijk. De bandbreedte is dan weer wat minder van belang, voorlopig”. Op de waarom deze latency laag moet zijn, vertelt Dick: “De iVRI is in opkomst. De softwarematige aansturing hiervan vraagt om 10’den van seconden vertraging maximaal om het CCOL programma goed te laten functioneren”. De gedachte van het ontwerpen van een toekomstgerichte communicatie infrastructuur is hiermee duidelijk.
Cybersecurity
Als laatste komt de cybersecurity ter sprake. Jasper antwoordt, dat dit een dynamisch iets is. Dat niet voor het moment van opleveren even ingericht wordt, maar aandacht blijft vragen. Updates zijn van belang om de kwaliteit en stabiliteit te borgen.
In een verkeersmanagement systeem is er dan nog de situatie dat de verschillende leveranciers toegang moeten krijgen tot remote beheer op basis van de afgesloten SLA. Deze toegang is geregeld binnen de centrale router en is een kennisdomein van Jasper: “Er is alleen toegang van buitenaf mogelijk, waarbij er rechten voor toegang verleend wordt voor dat specifieke moment en alleen tot het object dat benaderd moet worden”.
Resultaat
Aan de uitrol van het netwerk wordt nog gewerkt. De centrale router is ingericht. Een groot deel van het glasvezelnetwerk buiten is operationeel. Aan de restpunten wordt ook door MODELEC gewerkt, want gaandeweg is de praktijk soms net iets anders dan de theorie.
De samenwerking tussen de gemeente Dordrecht, ConTraSys en MODELEC Data-Industrie is er één die wij graag zien: op basis van open communicatie, pragmatisme en doel- en oplossingsgerichtheid. Het eindresultaat is een volledig toekomstgerichte managed Ethernetnetwerk infrastructuur. Welke de mogelijkheid biedt om het verkeersmanagement in de gemeente Dordrecht naar een hoger plan te tillen voor nu, morgen en in de toekomst. Het idee van Dick den Ouden, uitgevoerd door onze partner ConTraSys.