“Alles wat wij doen, moet een hele hoge bedrijfszekerheid hebben. Lukt dat niet? Dan verdwijnt er in een dag een miljoen euro.” vertelt Edouard Schinkel, medeoprichter en -eigenaar van Seaqualize. Met MODELEC als partner heeft hij er vertrouwen in dat zijn tool werkt.
Op zee beweegt van alles. Dat is onhandig als je er wil werken. Vroeger werkten ze daarom alleen met goed weer op zee. Maar op sommige plekken is dat helemaal niet zo vaak. Voor de windindustrie is alleen met mooi weer werken niet eens een optie. Dus zijn er oplossingen nodig om ook bij slecht weer te kunnen werken. En natuurlijk om het economisch haalbaar te maken. Windturbines worden namelijk goedkoper als je ze altijd kan gebruiken in plaats van alleen maar bij goed weer.
“Wij, mijn broer Michael Schinkel en goede vriend Gjalt Lindeboom en ik, ontwikkelden daar een apparaat voor. De Delta600p.” vertelt Edouard trots. “Die markt bestond nog helemaal niet. En nu verhuren wij deze tool aan mensen met grote kraanschepen. Het is een heel groot stuk staal, van 12 meter hoog en 100 ton, dat aan de kraan van een schip hangt. Eigenlijk is het een robot die bewegingen voelt en ziet. Het maakt deiningscompensatie op zee voor zware last mogelijk. Deze robot kan de zee aflezen en creëert een beweging waardoor wat onder hem hangt in de lucht helemaal stil blijft hangen. Hiermee haalt die de hele golfbeweging eruit. Zo heeft de kraanmachinist op zee dezelfde situatie als op land.”
ER ZIJN NIET ZOVEEL VLIEGENDE ROBOTS
Edouard voelt de druk: “Alles wat wij doen, moet een hele hoge bedrijfszekerheid hebben. Ons apparaat is niet een ‘nice to have’. Als er iets niet werkt op een schip waar 100 man bezig is, dan verdwijnt er in een dag een miljoen euro. Dus ik wil er vertrouwen in hebben dat ik met partners samenwerk die echt weten hoe dingen moeten. En dat als iets niet werkt, ik hen kan bellen zodat het wel gaat werken. Dat is voor mij iets heel belangrijks waar ik blij mee ben bij MODELEC. Ik heb absoluut vertrouwen in de kennis van Elbert van Reenen (Support Engineer bij MODELEC). Die man weet gewoon waar hij het over heeft. Hij snapt het.”
MODELEC ZORGT VOOR VERBINDING
“De vraag waarmee we bij MODELEC kwamen, was eigenlijk heel duidelijk: ontwerp het plaatje van hoe een netwerk eruit moet zien. Er zitten 2 IT-systemen in onze tool. Het interne systeem regelt het gedeelte dat het apparaat laat doen wat het moet doen. Het gedeelte dat erbuiten zit, is het toegangsgedeelte, het IP-netwerk. MODELEC zorgt ervoor dat het toegangsgedeelte werkt: alle apparatuur, alle verbindingsmogelijkheden met de wal, de operator, de ingenieurs thuis. MODELEC levert en configureert deze componenten.”
“MODELEC helpt ons ook bij die configuratie.” gaat Edouard verder. “Ze helpen ons met antwoorden op vragen, bijvoorbeeld hoe alles ingeregeld is. Hebben wij nieuwe verzoeken? Of moet er een nieuwe IP-route komen? Dan moeten we instellingen aanpassen in de apparatuur. Daar snappen wij af en toe helemaal de ballen van. Dus dan bellen wij Elbert. Die luistert een paar uur mee, probeert wat dingen uit en zorgt er dan voor dat het werkt.”
MODELEC ZORGT VOOR EEN GOEDE COMBINATIE
Naast de goede service van MODELEC, is Edouard ook heel enthousiast over de samenwerking: “We hebben een kort lijntje met Elbert. Natuurlijk hebben we contact met onze accountmanager Soufiane Kheinette om dingen te regelen, maar als er een oplossing moet komen, schakelt Max Assenberg (Control Engineer bij Seaqualize) direct met Elbert. Daar zit dan niemand tussen. En dat vind ik superbelangrijk.”
“Daarnaast zijn de e-mails van MODELEC duidelijk.” gaat Edouard verder. “Technische informatie kan intens zijn. Zeker als iemand direct op de inhoud ingaat. Het is lekker als er net een beetje duiding aan gegeven wordt: waar hebben we het over? Het is fijn dat ik dan gewoon snel zie welke kant alles opgaat.”
Edouard vindt de zekerheid die ze bij Seaqualize van MODELEC krijgen het belangrijkst: “Zij leveren kwaliteit en wij betalen hen goed. Dat klinkt heel simpel. Maar zo behouden we ook de fijne relatie. We zijn open en duidelijk naar elkaar. Zij staan graag klaar voor ons. Het is fijn dat wij altijd een beroep op hen kunnen doen als we hen nodig hebben.”