Het grootste schip ter wereld, de Pioneering Spirit, goed laten functioneren. En dat ook nog eens onder de meest barre omstandigheden. Een flinke uitdaging voor onze netwerkapparatuur. Maar met een mooi resultaat. Meer weten? Lees dan verder.
Met zijn 382 meter lengte en 124 meter breedte is de Pioneering Spirit het grootste werkschip ter wereld. Jaren geleden ontworpen en ook zelf ontwikkeld door Allseas. Het schip kan gigantische offshore platformen van maximaal 48.000 ton optillen en de zwaartste pijpleidingen in zee leggen. Je leest er hier meer over. Maar hoe zorg je ervoor dat dit technisch allemaal goed in elkaar zit?
Daar weten Stephan Schuurman en Hidde Boomsma wel raad mee
De mannen werken beide als software engineer voor Allseas. Stephan is vooral gespecialiseerd in de bekabeling en sensoren. Hidde zit meer aan de IT-kant van het verhaal. Vanuit zijn rol heeft hij het netwerk ontworpen. Ze zijn beide al een tijd betrokken bij het schip. En werken nu aan het nieuwste onderdeel: het Jacket lift system. Speciale hijsbalken die het onderstel (jacket) van een platform uit de zee kunnen halen, zodat alle staalconstructies die in zee zijn gezet er ook weer uitgehaald kunnen worden. “Daar zijn we op de Noordzee redelijk uniek in” vertelt Hidde. Meer weten over dit systeem? Bekijk dan dit filmpje.
Communicatie? Dat was essentieel
Stephan: “Er zijn rond de 100 PLC’s aanwezig. Dit zijn kleine industriële computers die sensoren uitlezen en aansturen. Die moesten aan elkaar verbonden worden”. Dit moet ook echt goed gebeuren. Het systeem kan niet zomaar uitvallen als je een boorplatform van tienduizenden tonnen hebt opgetild. Wie weet wat er dan gebeurt. Op zoek dus naar een goede partij om mee samen te werken.
1 ding: Allseas had wel een lijstje met gekke eisen
Gekke eisen? Stephan vertelt: “De systemen moeten natuurlijk tegen een stootje kunnen, want ze worden industrieel gebruikt. Dus niet zomaar iets voor op kantoor. Daarnaast hadden we per netwerkswitch iets van 45 individuele glasvezelvelverbindingen. Met die combinatie bleven er eigenlijk maar weinig partijen over. Eigenlijk maar eentje”.
MODELEC bleek de perfecte samenwerkingspartner
“Een no-nonsens bedrijf dat gewoon aanleverde wat we vroegen en geen gekke dingen deed. Stelden we een vraag? Dan kwamen ze snel met een helder antwoord waar je echt wat mee kon. Daar houden we van! En ze hebben technisch ook echt de beste oplossing.” vertelt Hidde. MODELEC en Allseas waren al bekenden van elkaar. Want MODELEC leverde eerder al de Moxa netwerkswitches voor het zogenoemde Topsides lift system (TLS), dat de bovenbouwconstructies (topsides) van offshore platformen op kan tillen. Maar voor dit nieuwe project gingen ze nauwer samenwerken. “Het was fijn om op zo’n partij te kunnen vertrouwen. Want dit is maar een klein deel van alle dingen die we doen” legt Hidde uit.
“Je kunt ze bellen om 16.55 op vrijdagmiddag en dan regelen ze het gewoon”
Een mooi antwoord op de vraag ‘Hoe was die samenwerking dan?’. Een partij waarop je kunt bouwen, vertrouwen en die het regelt. MODELEC snapt wat er speelt in de markt en ze komen ook op locatie. “Hierdoor begrijpen ze wat je wil, dat is prettig” zegt Hidde. “Bovendien is het geen grote logge organisatie en zijn ze goed bereikbaar. Hierdoor zijn de lijntjes kort en lossen problemen zich snel op”.
En de toekomst?
Die is er zeker. Dit Jacket lift system gaat in 2022 aan de slag. Maar een schip als de Pioneering Spirit is nooit af. Waar het schip nu platform topsides van 48.000 ton op kan tillen, is het doel om dit in de toekomst naar 60.000 ton te verhogen. Dus we gaan elkaar vast nog nodig hebben in de toekomst!