Het ontwerpen en uitvoeren van een netwerkinfrastructuur voor volcontinue bedrijf van een beveiligde truckparking.
Beveiligde truckparking
De Rotterdamse haven is de grootste haven van Europa en een belangrijk, logistiek knooppunt voor de internationale scheepvaart. Het havenbedrijf gaat gepaard met het nodige vrachtverkeer. Vrachtwagens die moeten laden of lossen hadden voorheen niet echt een goede plek hiervoor. Het resultaat was dat – verspreid over de Maasvlakte – vrachtwagens langs de weg stonden. Dit zorgde voor overlast. Havenbedrijf Rotterdam ondernam actie en startte in 2011 met de bouw van grote, beveiligde truckparkings. Hier kunnen chauffeurs veilig overnachten en wachten tot ze kunnen laden of lossen.
Met de komst van twee nieuwe, volledig geautomatiseerde containerterminals op de Tweede Maasvlakte groeide de behoefte aan een nieuwe en ruime truckparking. Dit resulteerde in Maasvlakte Plaza: een van de grootste truckparkings die tot op heden gebouwd is. Het glasvezelnetwerk voor Maasvlakte Plaza is medio 2017 gerealiseerd door netwerkinstallateur Datro, in samenwerking met MODELEC Data-Industrie, Van Gelder Groep en CERTUS Port Automation. De plek voor de truckparking is strategisch gekozen: op de grens van de Eerste en Tweede Maasvlakte, nabij de containerterminals en het Distripark. Dankzij de aanleg van Maasvlakte Plaza is het aantal betaalde parkeerplaatsen voor vrachtwagens in de Rotterdamse haven nu verdubbeld.
Altijd up & running
Het was een gigantisch project. Letterlijk, want de parking is maar liefst 8 hectare groot en biedt ruimte aan 359 vrachtwagens. Het totale project is zelfs ruim 37 hectare groot, inclusief een vogelreservaat. Dit vraagt natuurlijk wel het nodige op het gebied van automatisering. Datro stond voor de uitdaging om het glasvezelnetwerk voor Maasvlakte Plaza te ontwerpen en installeren. Jos Profijt, mede-eigenaar Datro: “Bij een volledig geautomatiseerde truckparking is het onderliggende netwerk van groot belang. Net als de onderlinge communicatie tussen de systemen die op dat netwerk aangesloten zijn. Van aanmeldzuilen en beveiligde parkeerplekken, tot het Wi-Fi-netwerk en beveiligingscamera’s. Alles moet altijd up & running zijn!”
“Samen met de netwerkspecialisten van MODELEC hebben we al in een vroeg stadium gekeken naar de best mogelijke oplossing. We wilden dat alle functionaliteiten, waaronder spraak, data en video, over hetzelfde glasvezelnetwerk zouden gaan. Dit netwerk moet dus onder alle omstandigheden functioneren. De hardware van MODELEC is erg betrouwbaar en werkt ook onder bijzondere (weers)omstandigheden. Een belangrijke voorwaarde als je je bedenkt dat alle elektronica-apparatuur in buitenkasten zit en zowel tegen (extreem) hoge als lage temperaturen bestand moet zijn.”
Veilige plek voor chauffeurs én hun lading
Hoe werkt zo’n volledig geautomatiseerde truckparking in de praktijk? Jos: “De automatisering start al direct bij de aanmeldzuil, waar chauffeurs een dagpas krijgen en de nummerplaat van hun vrachtauto wordt uitgelezen door een LPR-systeem (License Plate Recognition). Deze combinatie van dagpas en nummerplaat wordt bij vertrek weer gecontroleerd, pas daarna kan een chauffeur het terrein verlaten. Als nieuwe dienstverlening kan er op Maasvlakte Plaza met de Cargocard worden ingereden en betaald worden. Verder zijn er specifieke parkeerplaatsen voor zogenaamde ADR-vrachtauto’s (gevaarlijke stoffen), waarbij lussen in de weg detecteren of ze op de juiste plek staan. Hierdoor is bij calamiteiten snel bekend waar deze lading zich bevindt.”
“Chauffeur kunnen op Maasvlakte Plaza rusten en wachten tot er een plek vrijkomt bij de containerterminal. Dan worden ze opgeroepen en kunnen ze hun container laden of lossen. Dit loopt dus allemaal over één glasvezelnetwerk! Het mooie is dat dit soort parkings een fijne, veilige plek zijn voor chauffeurs én hun lading. Alle faciliteiten zijn aanwezig, zoals een restaurant, douches, een tankstation en Wi-Fi . Tegelijkertijd wordt de lading optimaal beschermd. De parking is beveiligd met hekken, toegangscontrole en cameratoezicht. Je krijgt geen toegang als je niet bent aangemeld.”
Technisch hoogstandje
“Alle nieuwe technieken die je maar kunt verzinnen zijn toegepast op dit project,” vertelt Jos trots. “Het automatiseringsgehalte ligt erg hoog en vroeg verregaande, hightech kennis van alle partijen. Er staat nu een toekomstbestendige oplossing, die een goede basis vorm voor nieuwe ontwikkelingen. Een mooi voorbeeld hiervan is OCR-techniek (Optical Character Recognition). Hierbij wordt een vrachtwagen die de parking binnenkomt via camera’s vastgelegd. Alle informatie over deze vrachtwagen wordt op dat moment opgeslagen in het systeem en kan worden uitgewisseld met andere diensten of bijvoorbeeld de terminals. Zo ver is het nog niet, maar feit is dat Maasvlakte Plaza optimaal is voorbereid op de toekomst. Samen met alle partijen hebben we hier echt een geweldige, innovatieve oplossing neergezet. Een oplossing die past binnen de ambities van Havenbedrijf Rotterdam om het havengebied op een efficiënte, veilige en innovatieve manier door te ontwikkelen.”
Het is nu niet onze bedoeling om alle mogelijkheden op te gaan noemen, al is het maar dat dit niet binnen de beschikbare hoeveelheid tekst mogelijk is. Onze belangrijke boodschap voor nu; het is ons doel om de klant, haar applicatie en wensen eisen te willen begrijpen. Onderwerpen als het communicatiemedium (3G/4G, xDSL etc.), elektrisch koppelvlak (IP, RS-232, I/O etc.), de datacollectie of communicatie methodiek inclusief software omgeving, cybersecurity (VPN, Firewall etc.) en de mogelijke wens of behoefte om op basis van een Cloud-omgeving de Remote Access in te gaan richten.
Dit zullen we doen door het stellen van vragen en dit zijn er waarschijnlijk meer dan gewend, maar dit heeft een doel: Het gaat er namelijk niet om wat wij willen; maar wij stellen onze expertise in dienst van de klant. Het gaat er ook niet om of het nu IIoT of Remote Access heet. Uiteindelijk gaat het erom dat het werkt: betrouwbaar en veilig, nu en in de toekomst.